Przedmiotowy system oceniania z języka hiszpańskiego
Na lekcjach języka hiszpańskiego w szkole podstawowej w całym roku szkolnym oceniane będą:
a) umiejętności (mówienie, rozumienie ze słuchu, rozumienie tekstu pisanego, czytanie),
b) wiadomości (znajomość gramatyki i słownictwa),
c) wkład pracy,
d) aktywność,
e) przygotowanie do zajęć.
Uczniowie będą otrzymywali punkty za:
a) Prace klasowe z jednego lub dwóch działów, zapowiedziane co najmniej tydzień wcześniej (max. 20-30p. + 2-3p. za zadanie dodatkowe, przy czym nauczyciel sprawdza zadanie dodatkowe, gdy uczeń wykonał poprawnie co najmniej 85% pozostałych zadań);
b) Sprawdziany z mniejszej partii materiału lub obejmujące jedno zagadnienie (max. 10p. + 1p. za zadanie dodatkowe, przy czym nauczyciel sprawdza zadanie dodatkowe, gdy uczeń wykonał poprawnie co najmniej 85% pozostałych zadań);
c) Kartkówki (max. 5p.) - pisemna forma odpytywania z ostatniego tematu, która obejmować może do trzech ostatnich lekcji; kartkówkę można, ale nie trzeba zapowiedzieć; kartkówek nie poprawia się, ponieważ sprawdzają one systematyczną naukę ucznia;
d)Odpowiedź ustna (max. 5p.)
e) Zadania domowe (max. 5p.)
f) Praca na lekcji, w tym np. projekty realizowane podczas lekcji, prezentacje (max. 5-10p.)
g) Zeszyt (max. 5p.)
h) Badanie wyników nauczania (max. 20p.) - dotyczy uczniów klasy 6 szkoły podstawowej oraz uczniów klasy III gimnazjum.
Ad. a),b): zakłada się minimum jedną prace kontrolną (tj. prace klasowe/sprawdziany) w czasie każdego semestru.
Uczeń może też uzyskać dodatkowe punkty procentowe (do 5% liczby punktów możliwej do zdobycia w semestrze) za:
– zadania dodatkowe;
– wyraźny postęp w nauce;
– szczególną aktywność na zajęciach;
– wyjątkową kreatywność, niekonwencjonalne rozwiązanie problemu;
– związane z przedmiotem zainteresowania, których rozwijanie przynosi wymierne efekty;
– inne osiągnięcia wskazane przez nauczyciela.
Na półrocze i koniec roku uczniowie uzyskują globalną ocenę cyfrową w skali 1-6, w taki sposób, że suma uzyskanych punktów (ocen cząstkowych) jest przeliczana zgodnie z następującym systemem procentowym:
od 100% celujący
od 90% - 99% bardzo dobry
od 75% - 89% dobry
od 50% - 74% dostateczny
od 35% - 49% dopuszczający
od 34% niedostateczny
Na koniec semestru lub roku szkolnego nie przewiduje się odpytywania w celu zwiększenia liczby punktów.
Zasady poprawiania prac kontrolnych:
– Jeżeli z przyczyn losowych uczeń nie pisał pracy kontrolnej, może to uczynić w terminie późniejszym ustalonym z nauczycielem,
– Poprawianie jest dobrowolne i mają do niego prawo uczniowie, którzy z pierwszej pracy otrzymali poniżej 51%,
– Z poprawy pracy kontrolnej uczeń może uzyskać najwyżej 75% punktów możliwych do zdobycia w pierwszym terminie,
– Wybraną pracę kontrolną – raz w półroczu – uczeń może poprawiać w pełnym zakresie, tj. uzyskać z niej 100% punktów (na poprawie nie ma zadań dodatkowych), niezależnie od liczby punktów, otrzymanych z pracy pisemnej w pierwszym terminie,
– Poprawa powinna odbyć się w terminie dwóch tygodni od daty jej oddania,
– Jeśli z poprawy uczeń uzyska większą liczbę punktów niż w pierwszym terminie, to do dziennika wpisuje się tylko drugi wynik,
– Jeśli z poprawy uczeń uzyska mniejszą lub taką samą liczbę punktów jak w pierwszym terminie, to do dziennika wpisuje się punktację pierwotną,
– Poprawa przysługuje uczniowi, który pisze ją po raz pierwszy, w terminie późniejszym niż reszta uczniów, o ile powodem nieobecności była choroba,
– Prace pisemne po sprawdzeniu przechowywane są przez nauczyciela w szkole; uczeń i jego rodzice mają prawo wglądu do tych prac podczas „drzwi otwartych” lub w terminie uzgodnionym przez ucznia lub jego rodziców z nauczyciele.
Uczeń ma obowiązek:
a) Być przygotowanym do lekcji, mieć zawsze zeszyt do przedmiotu, książkę oraz inne potrzebne na lekcję materiały (za nieprzygotowanie ucznia do zajęć polegające na braku materiałów potrzebnych w czasie lekcji – podręcznik, zeszyt ćwiczeń, zeszyt przedmiotowy, materiały, które uczniowie mieli przynieść na zajęcia, przybory szkolne, itp. - uczeń otrzymuje „-”; trzykrotne nieprzygotowanie tego typu skutkuje otrzymaniem przez ucznia 0/5p.)
b) Zgłosić nieprzygotowanie do lekcji przed jej rozpoczęciem; nauczyciel ma prawo zapytać o przyczynę nieprzygotowania; (niezgłoszenie przed lekcją braku nieprzygotowania będzie karane oceną 0/5p.)
c) Uzupełniania wszelkich zaległości związanych z nieobecnością, jeśli absencja trwa jeden lub dwa dni, uczeń otrzymuje jeden dzień na nadrobienie braków; jeżeli uczeń był nieobecny przez trzy lub pięć dni ma on prawo uzupełniać zaległości przez kolejne dwa dni, jeśli uczeń był nieobecny przez 5 dni na nadrobienie braków ma jeden tydzień.
d) Poinformować nauczyciela o trudnościach ze zrozumieniem omawianych na lekcji treści;
e) Uważać i nie przeszkadzać nauczycielowi i kolegom w czasie lekcji;
f) Prowadzić systematycznie notatki w zeszycie;
g) Przestrzegać terminów oddawania prac dodatkowych.
Uczeń ma prawo:
a) dwa razy w ciągu półrocza zgłosić nieprzygotowanie do lekcji „n” (tzn. brak zadania domowego, bądź nieznajomość materiału z trzech ostatnich lekcji) bez konsekwencji punktowych; każde kolejne nieprzygotowanie do lekcji będzie skutkowało oceną 0/5p. za wybraną przez nauczyciela formę sprawdzenia wiedzy.
b) zgłosić brak zadania domowego w przypadku trudności z jego wykonaniem; jeśli uczeń przedstawi próby jego wykonania, nie ponosi konsekwencji punktowych.
c) wykonać zadania dodatkowe, które należy oddać w wyznaczonym przez nauczyciela terminie.
Nauczyciela obowiązuje zasada uczciwego i sprawiedliwego oceniania ucznia, a ucznia rzetelnej pracy i uczciwego zdobywania ocen, dlatego odpisywanie lub udostępnianie do odpisywania prac pisemnych (prac klasowych, sprawdzianów, wypracowań, zadań domowych, kartkówek) oraz korzystania z jakiejkolwiek formy nieuczciwej pomocy jest równoznaczne z otrzymaniem 0/5p. za daną pracę. Podpowiadanie w czasie odpowiedzi ustnej kolegi jest równoznaczne z uzyskaniem 0/5p. za pracę na lekcji.
Paulina Trzebuchowska-Kostyk
Alicja Baszczyńska