Język strony
Zaloguj się do dzienniczka

XVI Międzynarodowy Marsz Żywej Pamięci Polskiego Sybiru

To już kilkunastoletnia tradycja, że w pierwszej połowie września Białystok gości młodzież z wielu polskich miast oraz państw zza naszej wschodniej granicy, na Międzynarodowym Marszu Żywej Pamięci Polskiego Sybiru.

Za sprawą Stowarzyszenia Współpracy ze Wschodem dla młodzieży z Poznania i okolic to także okazja do poznania zabytków i klimatu Podlasia – doświadczenie doprawdy niepowtarzalne…

I tak 6 września czworo uczniów z klas I i II gimnazjum rozpoczęło swoją czterodniową wyprawę na wielokulturowe Podlasie.

Pierwszy dzień spędziliśmy głównie w autokarze, ale na trasie mogliśmy zwiedzić też pozostałości zamku książąt mazowieckich w Ciechanowicach. Wieczorem rozpoczęliśmy gościnę w akademikach Politechniki Białostockiej - miejscu naszego noclegu.

Drugi dzień zwiedzania zaczęliśmy od Supraśla, gdzie po jedynej w Polsce umocnionej świątyni prawosławnej oprowadził nas przewodnik. Z klasztoru poszliśmy do muzeum ikon, gdzie dowiedzieliśmy się, jak się je wykonuje. Wszystkie ikony będące w tym muzeum zostały przechwycone przez celników na granicy polsko-białoruskiej.

Następnie wybraliśmy się do Kruszynian, gdzie mogliśmy posłuchać wypowiedzi Tatara opiekującego się meczetem. Dzięki spotkaniu dowiedzieliśmy się więcej o islamie i o tatarach, niż na lekcji WOS-u. Dżamir opowiedział nam o swojej rodzinie, o zwyczajach i tradycjach, a przede wszystkim o historii - jak Tatarzy przybyli na ziemię polskie i wiele innych ciekawych rzeczy.

Pod koniec dnia, przed obiadokolacją, pojechaliśmy naszym żółtym autokarem do Skansenu Ziemi Białostockiej, gdzie zwiedziliśmy stare drewniane domy. Szczerze mówiąc mało stamtąd pamiętam, bo po pierwsze było to pod koniec dnia a po drugie Pan mało ciekawie i niewyraźnie mówił.

Dzień trzeci rozpoczęliśmy od zwiedzania muzeum Ludwika Zamenhofa, Żyda mieszkającego w Białymstoku, który ze względu na wielokulturowość tego miasta, stworzył język esperanto. Powstanie tego języka miało być odpowiedzią na trudności w porozumiewaniu się ludzi różnych nacji na miejscowym targu , ale szerzej – również na cały świecie

Następnie odwiedziliśmy pałacyk, w którym dzisiaj znajduje się urząd stanu cywilnego i gdzie odbywają się śluby. Dowiedzieliśmy się w nim o architekturze i stylu życia białostockiej szlachty. Niedaleko znajdowały się również barwne ogrody rodu Branickich, obok których przygotowana była wystawa o historiach Sybiraków. Po obejrzeniu ogrodów przeszliśmy do muzeum farmacji oraz rezydencji szlacheckiej rodziny Branickich. W muzeum widzieliśmy stare sprzęty, wykorzystywane kiedyś w medycynie. W pałacu natomiast widzieliśmy różne sale, co prawda zrekonstruowane, ale nadaj oddające nastrój życia mieszkających tam niegdyś osób.

Kilka kilometrów dalej – w Choroszczy - zwiedziliśmy również letnią rezydencję tej samej magnackiej rodziny. Miejscem, które zobaczyliśmy potem, był Tykocin, niewielkie miasteczko, znane z pomnika Orła Białego oraz ze świątyń takich jak synagoga czy kościół. Dzień zakończyliśmy bardzo udanie, udając się do muzeum Sybiraków w Białymstoku oraz robiąc zakupy na drogę powrotną. Tego dnia dowiedzieliśmy się wiele, ale również byliśmy dosyć zmęczeni.

W kulminacyjnym dniu wyjazdu wstaliśmy około 7:30 i od razu wzięliśmy się do pakowania.  Musieliśmy być gotowi by po śniadaniu wnieść bagaże do autokaru. Po posiłku i wniesieniu  toreb, poszliśmy na cmentarz gdzie zrobiliśmy pamiątkowe zdjęcie i zostawiliśmy znicze przy grobach żołnierzy poległych na tych terenach w wyniku kolejnych działań wojennych w XIX i XX wieku. Następnie udaliśmy się do parku miejskiego, gdzie przy pomniku Sybiraków uroczystymi przemówieniami rozpoczął się XVI Międzynarodowy Marsz Pamięci Polskiego Sybiru. Szliśmy ulicami – obok setek młodych ludzi z innych miast, co wyglądało w istocie imponująco, a bezpieczeństwa uczestników i porządku na trasie całego zdarzenia pilnowała policja. Było bardzo gorąco, lecz mimo tego wszyscy byli bardzo zadowoleni. Całą naszą wyprawę zakończyła msza święta. Po długiej podróży dotarliśmy do Poznania pełni nowych wrażeń i przygód.