"Pamięć pokoleń" - gra miejska
Pamięć pokoleń zamknięta w kamieniu - gra miejska
25-26.04.2012r.
Zdając sobie sprawę, że uczniom „Dębinki” nie jest znana najbliższa okolica szkoły - Dębiec i Wilda i jej historia, chcieliśmy ją poznać w sposób odbiegający od klasycznej lekcji geografii lub historii. Dobrym pomysłem okazało się zorganizowanie gry miejskiej, która była doskonałą okazją do poznania ciekawej przeszłości i architektury tego miejsca. Celami gry było:
- odkrycie bogactwa historycznego i kulturowego Wildy - obecnie dzielnicy Poznania,
- obserwacja rozwoju przestrzennego Wildy i czynników, które go warunkowały,
- analiza przemian demograficznych (narodowościowych i wyznaniowych) społeczności zamieszkującej Wildę w XVIII - pocz. XXw.,
- kształtowanie umiejętności posługiwania się planem miasta i mapą historyczną,
- kształtowanie umiejętności rozróżniania stylów architektonicznych,
- rozbudzanie wrażliwości na potrzebę rewitalizacji - adaptacji starych obiektów i elementów dzielnic do nowych warunków i potrzeb.
Trudnego zadania stworzenia podstaw gry podjęli się uczniowie uczestniczący w zajęciach fakultetu „Szlaki marzeń” prowadzonego przez p. Renetę Kuśnierczak i p. Barbarę Kowalik. Zespół budujący grę, zapoznał się z różnymi mapami historycznymi i geograficznymi. Podczas „burzy mózgów” uczniowie zadecydowali, które obiekty Dębca i Wildy będą obiektem gry, a następnie zapoznali się z historycznymi materiałami źródłowymi. Kolejnym etapem była wycieczka po dzielnicy, dzięki której uczniowie mogli wytyczyć trasę i określić czas trwania gry. Na następnych zajęciach układali zadania i ustalali zasady zabawy.
Gra została przeprowadzona w dniach 25 i 26 kwietnia. Jej uczestnicy wyposażeni w aparaty fotograficzne i długopisy wyruszyli na trasę poznając liczne miejsca historyczne i obiekty architektoniczne świadczące o bogatej przeszłości Poznania. Prowadzącymi byli autorzy zadań. Jednym z ciekawszych zadań było badanie współczesnej demografii Poznania na przykładzie struktury wiekowej ludzi przemieszczających się po Rynku Wildeckim oraz porównanie wyniku z danymi historycznymi z różnych okresów. Gra przyczyniła się do lepszego poznania przez uczniów miejsc historycznych Wildy i Dębca, ich przeszłości i teraźniejszości.