Dzień Projektów 2016
Czwartek 4 lutego był w Dębince dniem szczególnym. Aż 14 grup uczniów gimnazjum prezentowało wyniki swojej kilkumiesięcznej pracy, w barwny i różnorodny sposób przedstawiając je rówieśnikom oraz szóstoklasistom. Oto pełna lista projektów uczniowskich zrealizowanych w I półroczu roku szkolnego 2015/2016:
- Dlaczego Nelson wygrał pod Trafalgarem?
- Dlaczego nie doszło do inwazji III Rzeszy na Wielką Brytanię?
- Jak działa układ mięśniowy?
- Model szkieletu człowieka – za co odpowiadają poszczególne kości?
- Jak powstał homo sapiens?
- Skały i minerały.
- Na czym polega „efekt motyla”?
- Matematyka w motoryzacji.
- Czy w kuchni można zrobić ciekawe eksperymenty?
- Perpetuum mobile.
- Biologia i chemia roślin.
- Maszyny proste i ich wpływ na cywilizację.
- Czym jest dogoterapia?
- Zaburzenia odżywiania. Anoreksja i bulimia.
Problemy badawcze, którymi zajęli się nasi gimnazjaliści były bardzo zróżnicowane. Równie różnorodne były formy przedstawienia wyników pracy: od klasycznej prezentacji multimedialnej, przez pokaz z elementami eksperymentu po zajęcia warsztatowe.
Poza okazją do pochwalenia się wynikami przeprowadzonych badań, dla prelegentów cenna była możliwość podzielenia się wnioskami z tygodni wytężonej pracy. Równie istotna była szansa na zapoznanie się opinią słuchaczy na temat projektu. Poza pochwałami zdarzały się zdania krytyczne dotyczące przyjętych przez grupę metod pracy i elementów prezentacji.
Ponieważ każda grupa miała szansę dwukrotnie stanąć do prezentacji przed zmieniającym się audytorium, w większości przypadków widać było umiejętność wyciągania wniosków i zastosowania się do rad poprawiających jakość kolejnego wystąpienia.
Co podkreślali nasi uczniowie, projekty dają im możliwość poszerzenia zainteresowań. Tematy nad którymi pracują, metody i harmonogram pracy ustalają samodzielnie, a nauczyciel jest tylko doradcą. Uczą się w ten sposób odpowiedzialności, współpracy, gospodarowania czasem i zasobami, badania, interpretacji i selekcji materiałów źródłowych oraz doskonalą trudną sztukę wystąpień publicznych. Uzyskują także realne umiejętności i wiedzę wykraczające poza podstawę programową.
Przed nami najtrudniejszy etap pracy – jej podsumowanie w grupach projektowych. Jeszcze tylko spotkają się opiekunowie, wymienią wnioskami i będzie można zacząć planować kolejny Dzień Projektów.
Adam Bech